Ukončené projekty - anotace

Alliance of Universities to Reinforce teacher training curricula to Outcast Radicalism and promote equality in Asian societies (AURORA)

ERASMUS+, KA 2: Spolupráce na inovacích a výměny osvědčených postupů; 610297-EPP-1-2019-1-IN-EPPKA2-CBHE-JP, 2020-2024

Řešitel na MU: Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.

Členové týmu na MU: doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D.; Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D.; Bc. Matúš Mader; Mgr. Martina Nosková; Mgr. Lenka Žáková

Create a program for Curricular Reform in India, Nepal and Bangladesh that will promote inclusive education through teacher training programs at BA/MA levels by developing new courses in educational programs, faculty and Teacher workshops, student leadership training and student activities to foster gender equality, democratic values and combat radicalism to be applied from early stages in the school.

Více o projektu


Developing standards and training for European Behaviour Analysts (EuroBA)

ERASMUS+, KA 2: Spolupráce na inovacích a výměny osvědčených postupů; 2020-1-UK01-KA203-078826, 2020-2023

Řešitel na MU: doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.

Členové týmu na MU: Sheri Leigh Kingsdorf, Ph.D.; Mgr. Vendula Malaníková

The project focuses on Applied Behaviour Analysis. Its aim is to develop and set European Standards for behaviour analyst training; European Qualifications Framework (i.e., use BACB standards for RBT as a basis and map these onto the EQF). Furthermore, the project consortium undertakes to update and enrich already existing interactive platform Simple Steps which was developed within a previous Erasmus+ project by part of the current consortium and later translated to other languages as well. Finally, the third focus of the project is to build a Responsive webpage (NeurHero) on which to deliver the training meeting the RBT criteria. This training will be built on the updated Simple Steps webpage.

Více o projektu


The "A" class: integrating and supporting students with autism in the mainstream classroom

ERASMUS+, KA 2: Spolupráce na inovacích a výměny osvědčených postupů; 2020-1-DK01-KA201-075054, 2020-2023

Řešitel na MU: doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.

Členové týmu na MU: Sheri Leigh Kingsdorf, Ph.D.; Mgr. Vendula Malaníková

Project aims to provide quality training to primary school teachers on how to utilise the innovative educational package in the mainstream classroom to understand, assess and manage behaviours of children with autism and create individualised behaviour support plans to prevent and/or de-escalate their challenging behaviours.
The project results are directly linked to intellectual outputs and activities carried out within the project implementation period. & partners from Lithuania, Spain, Czech Republic, Italy, Croatia, Cyprus, and The Republic of North Macedonia, will work together to achieve the following results: 

  • 1. The “A” Class Educational Package including a Curriculum (IO1) and Handbook (IO2) for primary school teachers, an Activity book for teachers (IO3), classroom management/ reinforcement software for children with autism (IO4), Infographics (IO5), all interconnected.
  • 2. An e-learning platform
  • 3. A set of 2 e-Learning courses
  • 4. 35 trained (C1) Trainers
  • 5. 35 primary school teachers
  • 6. 7 multiplier events (6 multiplier events and 1 Final Conference) to promote the project, its intellectual outputs and its outcomes

Více o projektu


Metodologické a prezentační dovednosti kandidátů Ph.D. zaměřujících se na výzkum vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami

GA MU, Specifický výzkum B, MUNI/B/1332/2020, 2021-2021

Řešitel na MU: Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.

Členové týmu na MU: Mgr. David Ambrůz; PhDr. Mgr. Viktor Cina; PhDr. Mgr. et Mgr. Dana Dlouhá, Ph.D.; Mgr. Petrana Dubeňová; PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková; Mgr. et Mgr. Martin Fiala, DiS.; Mgr. Martin Fico; doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D.; Mgr. Alžběta Jurasová; Mgr. Vendula Malaníková; Mgr. et Mgr. Monika Nejezchlebová; prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.; PhDr. Lucie Procházková, Ph.D.; Mgr. Petra Segeťová; Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D.; Mgr. Pavel Sochor, Ph.D.; Mgr. David Solnička; Mgr. Bc. Tullia Sychra Reucci; Mgr. Zuzana Szabó Lenhartová; Mgr. Michal Šafařík; Mgr. Marína Štibrányiová; PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc.; Mgr. Teresa Vicianová; Mgr. Iva Žáková, Ph.D.; Mgr. Bc. Pavla Žáková

Procesy směřující k inkluzivnímu vzdělávání, které probíhají na úrovni mezinárodní, národní, školní, třídní a individuální se snaží ve svých výzkumech reflektovat a interpretovat studenti DSP speciální pedagogika a čím dál častěji i studenti příbuzných DSP. Širokou škálu pohledů na tuto problematiku představí na konferenci „Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 2021“ více jak dvě desítky doktorandů DSP. Základní otázky, které si pro rok 2021 klademe: Které výzkumné strategie se v kontextu inkluzivního a speciálního vzdělávání jeví jako nejvhodnější? Které kvalitativní výzkumné strategie se využívají nejčastěji? Jakým způsobem jsou výsledky výzkumných šetření interpretovány a aplikovány ve speciálně pedagogické praxi? Stejně jako v loňském roce bude zejména pro studenty nižších ročníků představen žánr přehledových studií v rámci studijního programu DSP speciální pedagogika, který je úvodním metodologickým krokem pro rozpracování vlastních výzkumných strategií. Cílem pro rok 2021 bude zorganizovat intenzivní metodologické školení, kde budou představeny různé metodologické postupy, které je možné využít ve speciálně pedagogickém výzkumu a ve výzkumu jedinců s poruchami autistického spektra. Školení i konference proběhne v případě nepříznivé epidemiologické situace online.

Více informací o projektu


 

Role rodičů a dalších pečovatelů při vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra a jinými neurovývojovými poruchami

GA MU, Specifický výzkum A, MUNI/A/1457/2020, 2021-2021

Řešitel na MU: prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.

Členové týmu na MU: PhDr. Mgr. et Mgr. Dana Dlouhá, Ph.D.; PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková; Sheri Leigh Kingsdorf, Ph.D.; Mgr. Vendula Malaníková; Mgr. Zuzana Maštenová; Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D.; Mgr. Pavel Sochor, Ph.D.; Mgr. David Solnička; Mgr. Bc. Tullia Sychra Reucci; Mgr. Zuzana Szabó Lenhartová; PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc.; Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.

Projekt představuje podrobnější rozpracování otázek týkajících se včasné intervence (podpory učení a předcházení problémovému chování) u předškolních a mladších školních dětí s poruchami autistického spektra (PAS) a jinými neurovývojovými poruchami. Každy' rok se v ČR narodí okolo 1000-2000 dětí s PAS. V roce 2016 došlo k novelizaci vyhlášky č. 70/2012 Sb., o preventivních prohlídkách v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost (PLDD), která zavedla jako součást všeobecné preventivní prohlídky v 18 měsících věku dítěte také provedení vyšetření za účelem včasné diagnostiky PAS. Účelem screeningu je odeslání pozitivně zachycených dětí k diferenciální diagnostice na specializovaném pracovišti a zahájení cílené speciálněpedagogické, logopedické a behaviorálně analytické intervence. Hlavním cílem projektu je najít vhodné metody a formy poradenství, vzdělávání a rané intervence, které by mohli provádět rodiče a další pečovatelé dětí a žáků s PAS v domácím prostředí ve spolupráci s odbornými pracovníky s podporou e-learningu a setkávání v online prostředí. Dalším cílem projektu je hlouběji propracovat výzkumné techniky a metody vintrosubjektového experimentálního designu (Single-case experimental design), který se jeví jako vhodný pro výzkumné uchopení dané problematiky. Projekt je směřován jak do základního výzkumu (metodologického) tak do aplikace v rámci kvantitativního výzkumu u konkrétní cílové skupiny - rodiče a pečovatelé dětí s PAS. Výsledky projektu budou publikovány v odborných časopisech a prezentovány na konferencích.

Více informací o projektu 


Positive Parenting (P+): an autism parent training to address children problem behaviour and teach them socially important skills

ERASMUS+, KA 2: Spolupráce na inovacích a výměny osvědčených postupů; 2020-1-RO01-KA204-079951, 2020-2022

Řešitel na MU: doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.

Členové týmu na MU: Sheri Leigh Kingsdorf, Ph.D.; Mgr. Vendula Malaníková; Mgr. Zuzana Maštenová

One of the biggest challenges parents often face is managing their child behaviour. Especially for parents of children with autism (ASD), behavioural challenges can be even greater due to the child’s skill deficiencies (i.e communication). For parents who want to be able to manage their child’s behaviour, help them gain the developmental skills they need to regulate their own behaviours, as well as teach them new skills, behavioural therapy techniques can prove very effective.
Behavioural therapy techniques are based on Applied Behaviour Analysis (ABA), an evidence-based intervention, especially for children with ASD. ABA is a therapy based on the science of learning and behaviour. It applies our understanding of how behaviour works to real situations. The goal is to increase behaviours that are socially significant and helpful and decrease behaviours that are harmful or affect learning. ABA therapy interventions often aim to Increase language and communication skills, improve attention, focus, social skills, memory, and academics and decrease problem behaviours.
The project will bring together 6 European organisations to accomplish the following objectives:

  • To deliver training courses to directly train parents in behavioural techniques and, also, to deliver these courses to a target group of adult education trainers, in order to amplify and perpetuate the ripple effect of those courses;
  • Design, test and publish an innovative training package for adult education trainers that will train the target group (parents) to acquire sufficient knowledge and understanding about ABA and parenting techniques based on the science of behaviour


Telepractice – podpora rodičů a dětí s neurovývojovým postižením v domácím prostředí (TeleChildSupport)

TA ČR, ÉTA; TL04000069, 2020-2022

Řešitel na MU: doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.

Členové týmu na MU: Sheri Leigh Kingsdorf, Ph.D.; Mgr. Vendula Malaníková; Mgr. Bc. Tullia Sychra Reucci; PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc.

Projekt „Telepractice – na důkazech založená podpora dětí s neurovývojovým postižením v domácím prostředí“ reaguje na důsledky pandemie způsobené novým koronavirem. V návaznosti na uzavření škol a organizací poskytující sociální služby došlo k přerušení poskytování vzdělávání, terapeutických, intervenčních a dalších služeb pro dětí se zdravotním postižením. Situace se ukázala jako velmi problematická zejména pro děti s poruchou autistického spektra (PAS) a jinými neurovývojovými poruchami (NP). Jednou z mála možností poskytování péče a podpory rodinám a dětem s NP byl přechod na intevence a vzdělávání za pomocí telemedicínských technologií. Tyto se však v oblasti behaviorálních intervencí a terapie ukázaly jako velmi nedostatečné a nerozvinuté. Cílem projektu je proto vytvořit metodiku Telepractice podpory dětí s neurovývojovými poruchami prostřednictvím behaviorálních intervencí, která bude kulturně citlivá k potřebám českých rodin a pečovatelů; následně vypracovat a empiricky ověřit systém e-Learningu pro rodiče a pečovatele zaměřený na jejich školení v používání online technologií, behaviorálních metodách a postupech; pilotně ověřit možnosti využití Telepractice ve vybraných rodinách pečujících o děti s NP, specificky PAS; a na základě výsledků pilotního ověření vypracovat komplexní model pro implementaci Telepractice behaviorálních intervencí v českém prostředí. Projekt je navržen jako dvouletý a počítá se zapojením odborníků z MU a interních i externích aplikačních garantů – terapeutů poskytujících behaviorální intervence s pomocí Telepractice.


Equitable access to higher education for students with disabilities and students from marginalized groups in Nepal/EATHEN (EATHEN)

ERASMUS+, KA 2: Spolupráce na inovacích a výměny osvědčených postupů; 609560-EPP-1-2019-1FI-EPPKA2-CBHE-SP, 2019-2022

Řešitelka na MU: PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc.

This project focuses innovatively on decreasing inequality in accessing higher education in Nepal. The main goal of EATHEN is to enhance inclusive management practices and access for people with a disability and from marginalized groups and regions in Nepal to higher education. The goal will be reach by supporting the universities in their development towards inclusive management and practices. Reaching the main goal enhances implementation of the policies and strategies of Ministry of Education (MoE) in Nepal. Innovative approach turns up via establishing support centres and services for students from marginalized groups, and also via providing training programme for personnel of support centres and courses for teachers and administrative personnel. All the planning and implementation goes hand by hand with the strategies and policies of MoE

Více informací o projektu


Access To Universities for Persons with Disabilities (ACTU)

ERASMUS+, KA 2: Spolupráce na inovacích a výměny osvědčených postupů; 2019-1-BG01-KA203-062530, 2019-2022

Řešitel na MU: Bc. Filip Habrman

Členové týmu na MU: Mgr. Klára Dobrovolná, DiS.; PhDr. Mgr. et Mgr. Nora Jágerová, Ph.D.; Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.

“Access to Universities for persons with disabilities” (ATU) with priority to build the system that increase inclusion and study success for students with disabilities will contribute to those goals. ATU proposal aims to elaborate comprehensive and adaptable model of support services for students with disabilities. That general aim will be achieved by preparation of following intellectual outputs: O1 - The analysis of existing support service for students with disabilities – presenting deep analysis of good practices and failures, problems and limitations faced by HEIs, needs reported by them, legal frames related to national and international rules, etc.;
O2 - Model support services list including structured, sorted list of standard and innovative services that are and might be provided, with their detailed description (needs to which they answer, target user, application conditions, etc.);
O3 - Model structure of support services system - internal structure, including possible internal or external centre, joint actions of local HEIs, formal and financial rules, possible arrangements, etc.;
O4 - Model awareness building at HEIs – aiming at HEIs personnel of various type (academic, administration, etc.), model including methodology as well as adaptable training curriculum, etc.;
O5 - Methodology of implementation of support services into the HEI systems - based on intensive testing of proposed model services in each partner country (testing of results O2, O3 and O4), analysis and conclusions arising from testing phase incorporated in final versions of all those outputs as well as elaboration of methodology on implementation of support systems with use of all produced outputs and expertise on the process.


Qualifying Differences

ERASMUS+, KA 2: Spolupráce na inovacích a výměny osvědčených postupů; KA204-5214, 2019-2022

Řešitelka na MU: PhDr. Lucie Procházková, Ph.D.

The proposal "Qualifying Differences" arises from the need to create a totally innovative methodology (creation of a methodological manual, a digital platform and an "Understanding Disability" booklet), both nationally and internationally, with the aim of providing the same line of action, in the accompaniment provided to the adult. We aim above all to enable the adult and the professional to initiate and / or develop and / or finalize the process of certification and validation of competences, based on the same methodology of work (methodological guide for professionals and battery of tools that support the Diagnosis process and RVCC in any part of the country or partner country. In the face of a global society that is intended to be inclusive, the mobility of adults / technicians in the country or across borders should not be an obstacle to the migration of work done independently of the Center Institution or country.
The work to be carried out will be reflected in the daily activities of the organizations involved, with visible results in the change of mentalities of the community in general, regarding disability and the culture of employability and entrepreneurship of adults with disabilities that meets the strategies for smart, sustainable and inclusive growth. Adult education contributes at European level to achieve equity values. Social cohesion, active citizenship, creativity and innovation, to raise the level of employment in Europe for people with disabilities by encouraging return to work through validation, updating of knowledge and retraining, thus reducing the high number of people with disabilities. with low levels of schooling, through empowerment activities that motivate them and withdraw them from situations of isolation and risk of poverty and social exclusion.


Bariéry v inkluzi a jejich překonávání - implementace v prostředí českých základních škol

TA ČR, ÉTA; TL02000064, 2019-2021

Řešitelka na MU: Mgr. Bc. Lenka Kissová, Ph.D.

Členové týmu na MU: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.; PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.; Mgr. Martina Kampichler, Ph.D.; Mgr. Katarína Slezáková; Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.

V rámci projektu chceme vytvořit Sumář bariér v inkluzi a jejich řešení. Dále chceme vytvořit e-learningový kurz s interaktivní osnovou poskytující učitelům a dalším zájemcům metodickou podporu ve školní inkluzi. V neposlední řadě je naším cílem vytvoření platformy setkávání, která se může odehrávat v různých formátech, které se budou v průběhu projektu navrhovat a vytvářet. Může mít podobu tandemové výuky, vzájemných hospitací, programových dnů, happeningů, projektů, workshopů i dosud nepopsaných forem. Formáty těchto platforem se budou v průběhu projektu zpřesňovat a vyvrcholí tvorbou metodiky platforem setkávání, do které se promítnou zkušenosti a příklady dobré praxe všech aktérů projektu, počínaje školami, pedagogickou fakultou, komunitou a studenty.

Více informací o projektu


Pedagogika raného věku v institucích denní péče v České Republice

TA ČR, ÉTA; TL02000306, 2019-2021

Řešitel na MU: Mgr. Martina Kampichler, Ph.D.

Členové týmu na MU: Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D.; Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D.; Mgr. Katarína Slezáková

Projekt se zaměří na inovativní výzkum, jehož cílem je přispět k rozšíření výzkumné oblasti rané péče a výchovy v českém pedagogickém diskurzu: Zmapuje zkušenosti klíčových aktérů v různých typech zařízení denní péče pro děti do 3 let a zanalyzuje je společně se současnými diskuzemi o rané péči a výchově v širších sociologických, pedagogických a historických souvislostech. Pomocí výsledků z výzkumu chce implementovat téma rané péče a výchovy do odborné profesní přípravy pedagogických kapacit, a to jak na úrovni vysokoškolského studia, tak na úrovni celoživotního vzdělávání na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity, a aktivně podporovat zapojení daného tématu do osnov pedagogických VOŠ a SŠ.Více informací o projektu


 

Rozvoj metodologických a prezentačních dovedností doktorských studentů zaměřujících se na výzkum inkluze

GA MU, Specifický výzum B; MUNI/B/1299/2019, 2020

Řešitel na MU: Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.

Členové týmu na MU: Baniariová Jana, Mgr.; Baranová Petra, Mgr.; Bína Aleš, Mgr.; Cina Viktor, PhDr. Mgr.; Gavelčíková Dobišová Erika, Mgr.; Hlubocká Šárka, Mgr.; Jarkovská Lucie, Mgr. Ph.D.; Malaníková Vendula, Mgr.; Pančocha Karel, doc. PhDr. Ph.D., M.Sc.; Procházková Lucie, PhDr. Mgr. Ph.D.; Slepičková Lenka, Mgr. Ph.D.; Sochor Pavel, Mgr. Ph.D.; Solnička David, Mgr.; Sychra Reucci Tullia, Mgr.; Vaďurová Helena, PhDr. Ph.D., M.Sc.; Vanková Vladimíra, Mgr.

Přechod od segregovaného vzdělávání ke vzdělávání společnému představuje potřebu změny uvažování o pedagogickém výzkumu v této oblasti. Procesy směřující k inkluzivnímu vzdělávání, které probíhají na úrovni mezinárodní, národní, školní, třídní a individuální se snaží ve svých výzkumech reflektovat a interpretovat studenti DSP speciální pedagogika. Čím dál častěji se však tímto tématem zabývají i studenti příbuzných DSP. Širokou škálu pohledů na tuto problematiku představí na konferenci „Školní a sociální inkluzi osob se zdravotním postižením 2020“ více jak dvě desítky doktorandů DSP. Základní otázky, které si pro rok 2020 klademe: Které výzkumné strategie se v kontextu inkluzivního a speciálního vzdělávání jeví jako nejvhodnější? Které kvalitativní výzkumné strategie se využívají nejčastěji? Jakým způsobem jsou výsledky výzkumných šetření interpretovány a aplikovány ve speciálně pedagogické praxi? Stejně jako v loňském roce bude zejména pro studenty prvních ročníků představen žánr přehledových studií v rámci studijního programu DSP speciální pedagogika, který je úvodním metodologickým krokem pro rozpracování vlastních výzkumných strategií. Cílem pro rok 2020 bude zorganizovat intenzivní metodologické školení, kde budou představeny různé metodologické postupy, které je možné využít ve speciálně pedagogickém výzkumu a ve výzkumu jedinců s poruchami autistického spektra.


Výzkum behaviorálních přístupů v učení u dětí s poruchami autistického spektra a jinými neurovývojovými poruchami

GA MU, Specifický výzkum A, MUNI/A/1445/2019, 2020

Řešitel na MU: doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.

Členové týmu na MU: Dlouhá Dana, Mgr. et Mgr.; Malaníková Vendula, Mgr.; Slepičková Lenka, Mgr. Ph.D.; Sochor Pavel, Mgr. Ph.D.; Solnička David, Mgr.; Sychra Reucci Tullia, Mgr.; Tužilová Petra, Mgr.; Vaďurová Helena, PhDr. Ph.D., M.Sc.; Vrubel Martin, Mgr. Ph.D.

Přechod od segregovaného vzdělávání ke vzdělávání společnému představuje potřebu změny uvažování o pedagogickém výzkumu v této oblasti. Procesy směřující k inkluzivnímu vzdělávání, které probíhají na úrovni mezinárodní, národní, školní, třídní a individuální se snaží ve svých výzkumech reflektovat a interpretovat studenti DSP speciální pedagogika. Čím dál častěji se však tímto tématem zabývají i studenti příbuzných DSP. Širokou škálu pohledů na tuto problematiku představí na konferenci „Školní a sociální inkluzi osob se zdravotním postižením 2020“ více jak dvě desítky doktorandů DSP. Základní otázky, které si pro rok 2020 klademe: Které výzkumné strategie se v kontextu inkluzivního a speciálního vzdělávání jeví jako nejvhodnější? Které kvalitativní výzkumné strategie se využívají nejčastěji? Jakým způsobem jsou výsledky výzkumných šetření interpretovány a aplikovány ve speciálně pedagogické praxi? Stejně jako v loňském roce bude zejména pro studenty prvních ročníků představen žánr přehledových studií v rámci studijního programu DSP speciální pedagogika, který je úvodním metodologickým krokem pro rozpracování vlastních výzkumných strategií. Cílem pro rok 2020 bude zorganizovat intenzivní metodologické školení, kde budou představeny různé metodologické postupy, které je možné využít ve speciálně pedagogickém výzkumu a ve výzkumu jedinců s poruchami autistického spektra.


Posílení praktického aspektu výuky prostřednictvím modelových videí znázorňujících postupy při výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Fond rozvoje MU, MUNI/FR/1089/2019, 2020

Řešitel na MU: doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.

Cílem projektu je vytvoření 10 praktických videí s ukázkami vybraných výukových a terapeutických postupů, které vedou k posílení praktického aspektu vzdělávání u studijních předmětů obeznamujících studenty s behaviorálními přístupy v učení s dopadem až na 12 mateřských oborů, v kterých studuje cca 350 studentů ročně. Videa budou obsahovat titulky v českém a anglickém jazyce s univerzálním využitím i pro cizojazyčné studenty a neslyšící.


Osvěta o rané intervenci pro rodinné příslušníky dětí po včasném záchytu PAS

Ministerstvo zdravotnictví ČR, Národní program zdraví - Projekty podpory zdraví, projekt 48/20/PPZ, 2020

Řešitel na MU: doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.

Rodiče dětí, u nichž existuje podezření na poruchu autistického spektra (“PAS”) či jinou vývojovou vadu a které byly zachyceny v rámci včasného záchytu PAS, pediatři nasměrují k odborným lékařům (obvykle psycholog, psychiatr, neurolog apod.). Po dobu vyčkání na další diagnostické vyšetření však mohou rodiče se svými dětmi započít určitou formu rané intervence, která může výrazně zlepšit chování jejich dětí, případně také jejich prognózu. V současné době není dostatek přednášek pro rodiče, jak s dětmi s podezřením na neurovývojové poruchy postupovat, zvolí-li si jako intervenci aplikovanou behaviorální analýzu (“ABA”), která je současně považována za účinný způsob intervence potvrzený nejnovějšími vědeckými poznatky. V průběhu let 2016-2017 takové přednášky pořádali samotní rodiče (www.csaba.cz, sekce Rodičovské semináře), poté později spolek Rodiče pro děti s autismem. Cílem projektu je navázat na rodičovské semináře a nabídnout rodičům, kteří neměli možnost se zúčastnit předchozích běhů přednášek pro rodiče, možnost naučit se základy praktického využití ABA pro rodiče, kteří mají podezření na PAS u svého dítěte teprve čerstvě. Využita bude opět spolupráce se spolkem Rodiče pro děti s autismem, který má v současnosti kontakty na mnoho desítek rodičů, kteří se zúčastnili původních seminářů. Cílem projektu je také vytvoření praktických videí ABA, které vedou k posílení praktického aspektu vzdělávání u přednášek obeznamujících účastníky s behaviorálními přístupy se zaměřením na zvládání problémového chování a nácvik nových dovedností.


Zavedení postgraduálního studia aplikované behaviorální analýzy na PdF MU pro využití ve školách pro práci s dětmi s poruchou autistického spektra

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, MSMT-23156/2016-1, 2016-2020

Řešitel na MU: doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D.

Aplikovaná behaviorální analýza (ABA) vychází z principů učení a chování – behaviorismu. Zabývá se funkčním vztahem mezi prostředím a lidským chováním. Na základě podrobné analýzy zjišťuje, proč určité chování vzniká a jak je možné jej modifikovat. Pomocí metodologie ABA se následně eliminuje nežádoucí chování, děti se učí novým dovednostem každodenního života, posiluje se adaptace, sebeobsluha, zlepšuje komunikace a sociální interakce. Přestože se jedná o jednu z nejúčinnějších metod učení u žáků s poruchami autistického spektra (PAS) a dalšími speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), není v současnosti v ČR používána a neexistuje ani systém vysokoškolské přípravy odborníků, kteří by metodami ABA působili ve školách, školských zařízeních a dalších organizacích poskytujících podporu dětem s PAS a dalšími neurovývojovými poruchami. Hlavním cílem projektu je vybudování uceleného systému postgraduálního vzdělávání pedagogických pracovníků v ABA formou DVPP, včetně supervidované praxe, tak aby byly pokryty potřeby raného učení osob s PAS a SVP.


Inkluzivní vzdělávání a sociální podpora v překonávání nerovností ve společnosti (ISOTIS)

Evropská unie, RIA, H2020-SC6-REV-INEQUAL, 2017-2019

Řešitel na MU: doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D.

ISOTIS se zabývá povahou, příčinami a důsledky sociálních a vzdělávacích nerovností v kontextu socioekonomických, kulturních a institucionálních procesů. Jeho cílem je přispět k formulování efektivních politik a rozvoji takových praxí, které přispějí k překonání nerovností. V rámci projektu budou analyzována longitudinální data, aby mohly být vysvětleny rozdíly v nerovnostech v předškolním a základním vzdělávání, a to mezi jednotlivými zeměmi, různými vzdělávacími systémy a v časové perspektivě. ISOTIS se zaměří na v jednotlivých zemích významně početně zastoupené migrantské skupiny, původní etnické minority a nízkopříjmové majoritní skupiny, jejichž příslušníci vykazují dlouhotrvající znevýhodnění ve vzdělávání, aby dokázal uchopit vztahy mezi charakteristikami těchto skupin a vlastnostmi vzdělávacích systémů. ISOTIS se bude zabývat přítomnými zdroji, aspiracemi a potřebami dětí a rodičů z těchto etnických skupin v kontextu jejich akulturace a integrace a ve vztahu k národním a lokálním politikám. ISOTIS přispěje k vytvoření efektivních politik a praxí formulováním doporučení a konkrétních nástrojů pro 1) podporu znevýhodněných rodin a komunit při používaní jejich vlastních kulturních a jazykových zdrojů, které mohou přispět k podnětnému rodinnému prostředí pro jejich děti; 2) tvorbu efektivních a inkluzivních pedagogických přístupů v předškolních zařízeních a školách; 3) profesionalizaci zaměstnanců škol a dalších vzdělávacích institucí v podpoře kvality a inkluze; 4) koordinaci mezi různými aktéry, kteří podporují rodiny a děti z cílových skupin; 5) tvorbu politik zaměřených na překonávání nerovností ve vzdělávání. ISOTIS vytvoří programy pro rodiče, třídní kolektivy a profesionály v oblasti vzdělávání s použitím virtuálních vzdělávacích platforem pro práci v jazykově různorodých prostředích. Všechny tyto aktivity budou podporovat rozvoj vzdělávací praxe a politiky v Evropě tak, aby docházelo k efektivnějšímu překonávání sociálních nerovností a nerovností ve vzdělávání.

Více informací o projektu

web projektu


Family Education Programme for Parents of Disabled Students

Erasmus+, 2016-1-TR01-KA204-035200, 2016-2019

Řešitel na MU: doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D.

Cílená podpora a intervence v prvních letech života dítěte poskytuje specifické příležitosti ke zmírnění nebo eliminování důsledků postižení nebo ohrožení vývoje dítěte prostřednictvím rané stimulace, intervence a včasných zkušeností získaných z co nejranějších edukačních procesů působících na vyvíjející se nervovou soustavu. Metody speciálně pedagogické intervence a podpory u dítěte postižením, poradenství a holistický terapeutický přístup k rodině dítěte jsou klíčovými strategiemi pro co možná nejoptimálnější další vývoj dítěte a stejně tak jsou klíčovými aspekty pro inkluzi dítěte s postižením a jeho rodiny do života společnosti. Z tohoto důvodu vstoupila Masarykova univerzita a Institut výzkumu inkluzivního vzdělávaní jako partner do projektu „Family Education Programme for Parents of Disabled Children” zastřešeného programem Erasmus+ KA2 – Cooperation for Innovation and the Exchange of Good Practices; Strategic Partnership for Adult Education; Development of Innovation. Do projektu se zapojilo 6 partnerů z pěti zemí. Koordinátor Konya İl Milli Eğitim Müdürlüğü (Turecko) a partneři Karatay Universitesi (Turecko), Ayuntamiento De Ibi (Španělsko), Paragon Europe (Malta), Sosu Aarhus (Dánsko) a Masarykova univerzita (Česká republika). Cílem projektu je koordinovaná práce s rodinou dítěte s postižením, provázení náročnou životní situací a v procesu vyrovnávání se rodiče s postižením dítěte, zapojení rodičů do výchovy a vzdělávání dítěte, cílené předávání informací a poznatků o vývoji dítěte, o jeho právech a o právech rodiny. Projekt se ve vyvíjejících se osmi modulech soustřeďuje na přímou práci s rodinou dítěte, na potřeby rodičů a na přístup rodiny k dítěti s postižením, přičemž cílem kooperační práce všech partnerů je vytvořit „edukační program“ pro rodiny s dítětem s postižením reflektující všechny uvedené skutečnosti.


Stand Up Against Bullying

Erasmus+, 2016-1-TR01-KA201-034827, 2016-2018

Řešitel na MU: doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D.

Hlavním cílem projektu je zvýšit povědomí o šikaně a hledat nástroje pro minimalizaci a odstranění projevů rizikového jevu. V rámci projektu dochází k výměně zkušeností a osvědčených postupů, které směřují k prevenci a intervenci šikany v partnerských zemích (Turecko, Portugalsko, Itálie, Polsko, Rumunsko, Makedonie a Česká republika). V programu jsou zakotveny dva typy aktivit: 2 krátkodobá společná školení a 5 mobilit žáků. Mezi hlavní témata jednotlivých meetingů patří: šikana (fyzická, psychická a slovní), kyberšikana, rasismus a xenofobie, šikana jedinců s postižením či znevýhodněním.

Webové stránky projektu

Facebook stránky projektu

Poster projektu SUAB 2017

logo projektu stand up against bullying


Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti

GAČR; GA16-18940S; 2016-2018

Řešitel na MU: Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D.

Cílem tohoto projektu je na základě kombinace kvalitativních a kvantitativních přístupů detailně popsat stratifikační faktory a mechanismy v oblasti předškolního vzdělávání. Ty jsou výsledkem spolupůsobení sociálních politik, praktik institucí předškolního vzdělávání a rodičovských strategií. V českém prostředí je v tato otázka obzvláště ožehavá, jelikož zde v důsledku výrazného nedostatku veřejných zařízení předškolní péče vzniká řada soukromých školek a vzdělávací možnosti se značně diverzifikují. Instituce se rozrůzňují jak z hlediska přístupu k jejich využívání, tak i z hlediska vzdělávacích obsahů či nabízených aktivit. Skrze analýzu stratifikačních mechanismů projekt přispěje k identifikaci klíčových faktorů pro formování vzdělávacích příležitostí, stejně jako sociálních rozdílů. Projekt je tak příspěvkem k diskuzím o budování inkluzivního vzdělávání, jehož úspěšnost spatřuje již v samotných počátcích vzdělávacích drah.


Podpora umělecké tvorby autorů/rek se zdravotním postižením ve výtvarném studiu

Ministerstvo kultury ČR, 49-12788/2015-ZPO/ORNK, 2016

Řešitel na MU: Mgr. Pavel Sochor, Ph.D.

Cílem projektu je profesionální realizace a prezentace umělecké tvorby osob se zdravotním postižením v dospělém věku v prostředí již existujícího tréninkového ateliéru - studia na Institutu výzkumu inkluzivního vzdělávání na Pedagogické fakultě MU. Bezbariérové studio je realizováno ateliérovou formou na Institutu a je přizpůsobeno tvorbě lidí se zdravotním postižením. Projektové aktivity vytváří prostor pro spolupráci profesionálních lektorů a umělců se zdravotním postižením v inkluzivním prostředí studia. Projekt tedy zahrnuje personální odborné zázemí vysokoškolského pracoviště, modifikaci ateliérového prostředí osobám se zdravotním postižením, poskytnutí výtvarných pomůcek a zajištění prezentace vzniklých artefaktů v uměleckém provozu města Brna, jakož i celospolečenskou osvětu inkluzivních myšlenek v odborné i laické veřejnosti.


Inkluzivní a speciální vzdělávání v přehledových studiích

MUNI/B/1429/2015; 2016

Řešitel: doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D.

Členové týmu: PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D.; PhDr. Lucie Procházková, Ph.D.; PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.; Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D.; Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.

Vzdělávání všech žáků v co nejméně restriktivním (segregovaném) prostředí je základním prvkem paradigmatu speciální pedagogiky 21. století. Přechod od odděleného vzdělávání ke vzdělávání společnému však představuje nejen výzvu ke změně pro jednotlivé učitele a školy, ale je výzvou pro celou společnost. Procesy směřující k inkluzivnímu vzdělávání, které probíhají na úrovni mezinárodní, národní, školní, třídní a individuální se snaží ve svých výzkumech reflektovat a interpretovat studenti DSP speciální pedagogika. Širokou škálu pohledů na tuto problematiku představí na konferenci Výzkum v prostředí inkluzivního a speciálního vzdělávání více jak dvě desítky doktorandů DSP speciální pedagogika. Základní otázky, které si pro rok 2016 klademe jsou: Které fenomény při přechodu k inkluzivnímu vzdělávání je zapotřebí zkoumat? Jakým způsobem je možné změny na úrovni mezinárodní, národní, školní, třídní a individuální analyzovat? Jaká metodologie výzkumu se v kontextu inkluzivního a speciálního vzdělávání jeví jako nejvhodnější? Jakým způsobem jsou výsledky výzkumných šetření interpretovány a aplikovány v pedagogické praxi? Dále si v roce 2015 klademe za cíl pevněji etablovat žánr přehledových studií v rámci studijního programu DSP speciální pedagogika.


Developing programs of Access of Disadvantaged groups of People and Regions to higher Education (DARE)

Erasmus +, 2015-2951/001-001; 2015 - 2018

Řešitel na MU: Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.

Členové týmu: PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D.

Otevřenost univerzitního vzdělávání pro studenty se znevýhodněním ( speciálními vzdělávacími potřebami, studenty z etnických minorit, ale také pracující studenty a studenty s malými dětmi) je hlavním tématem mezinárodního projektu DARE (Developing Programs to Access of Disadvantaged Groups of People and Regions to Higher Education). Projekt vedený izraelskou Univerzitou v Haifě vytváří prostor pro sdílení zkušeností a dobré praxe mezi univerzitami a neziskovými organizacemi z Gruzie, Izraele, Velké Británie, Litvy, Rumunska a České republiky. V projektu se potkávají velmi rozdílné kulturní a ekonomické podmínky, stejně jak odlišná organizace vzdělávání.

Více informací o projektu

logo_dare


Integration through Education. Innovative methods of family assistantship as a tool of the equlization of opportunities of families at risk of social exclusion

Erasmus+; 2015-1-PL01-KA204-016407; 2015-2018

Řešitel na MU: doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D.

Členové týmu: Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.; Bc. Filip Habrman

Hlavním cílem projektu je podpora sociálního začlenění rodin ohrožených exkluzí prostřednictvím rodinných asistentů. Projekt se zaměří na sociální kompetence sociálních pracovníků a speciálních andragogů, kteří pracují s rodinami ohroženými sociální exkluzí.

Více informací o projektu

Poster k projektu ITE 2017

logo-ITE


Diskurz a praxe péče o děti v českých zemích: segregace romských dětí a dětí s postižením od 19. století po současnost

GAČR; GA15-10625S; 2015-2017

Řešitel: Mgr. Victoria Shmidt, Ph.D.

Segregace romských dětí a dětí se zdravotním postižením v České republice zůstává terčem značné kritiky. Navzdory pokusům o lepší pochopení příčin a důsledků segregace těchto dětí, jsou diskursy a praxe spojené s romskými a zdravotně postiženými dětmi značně zpolitizované a do jisté míry zbavené mezioborové perspektivy, ačkoliv právě ta má potenciál vysvětlit a objasnit segregaci ve vhodném teoretickém rámci. Na základě nejnovějších vědeckých poznatků v oblasti péče o děti přichází tento projekt s inovativní metodikou, která kombinuje teoretické nástroje kritické diskursivní analýzy s analýzou institucionalizované eugeniky a její rétoriky marginalizace a segregace. Pro lepší porozumění současnosti je důležité přehodnotit diskursy a postupy péče o dítě, vytvořit nástroje akademické reflexe a přehodnotit úlohu akademických komunit.


SEN Employment Links: Working with Employers and Trainers to Support Young People with Special Educational Needs/Disability into Employment

Erasmus+; 2015-1-UK01-KA202-013651; 2015-2017

Řešitel na MU: PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D.

Členové týmu: doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D.; PhDr. Lucie Procházková, Ph.D.

Hlavním cílem dvouletého projektu je mapování a analýza přístupů k a příkladů dobré praxe v zaměstnávání osob se zdravotním postižením nebo znevýhodněním a vytvoření a valorizace průvodce pro zaměstnavatele a portfolia pro osoby s postižením / znevýhodněním usilující o uplatnění na trhu práce. Projekt navazuje na předchozí projekt TILE (2011-2013), který se zaměřoval na podporu inkluzivního vzdělávání na střední škole.

Informační leták SENEL eng (.pdf)

Nahlédněte také do galerijní tramvaje

Webové stránky projektu SENEL

senel_logo


Active Citizenship and Decent Work

Erasmus+; 2015-1-ES01-KA204-016067; 2015-2017

Řešitel na MU: PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D.

Projekt spojující neziskové organizace a vysoké školy z 5 zemí se zaměřuje na mladé lidi se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním, jmenovitě na podporu rozvoje sociálních a občanských kompetencí (entrepreneurship) s důrazem na kompetence pro trh práce. Těžištěm projektu je sdílení příkladů dobré praxe a příprava metodiky pro podporu rozvoje kompetencí a uplatnění na trhu práce mladých lidí s postižením/znevýhodněním.

Leták ke stažení 1      

Leták ke stažení 2    

Leták ke stažení 3

ACTWORK_logo_color


Inkluzivní vzdělávání a inkluzivní společnost

Grantová agentura MU; MUNI/B/1553/2014; 2015

Řešitel: doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D.

Inkluzivní vzdělávání v období celé životní dráhy člověka s postižením je ideálem speciální pedagogiky 21. století. Přechod od segregovaného a časově omezeného vzdělávání ke vzdělávání inkluzivnímu a celoživotnímu však představuje nejen výzvu ke změně pro speciální pedagogiku, ale je výzvou pro celou společnost. Procesy směřující k inkluzivnímu vzdělávání se neobejdou bez podpory a konsenzu většiny (od obecné populace po profesní skupiny a politickou reprezentaci). Celospolečenský přesah inkluze se snaží ve svých výzkumech reflektovat a interpretovat studenti DSP speciální pedagogika. Širokou škálu pohledů na tuto problematiku představí na konferenci Inkluzivní vzdělávání a inkluzivní společnost a na souvisejících workshopech, týkajících se metodologie výzkumu ve speciální pedagogice. Základní otázky, které si pro rok 2015 klademe, jsou: Jaké společenské postoje jsou nutné při přechodu k celoživotnímu inkluzivnímu vzdělávání? Jakým způsobem je možné přístupy společnosti k inkluzi zkoumat a analyzovat? Jaký je vztah speciální pedagogiky k jiným sociálním vědám, jako např. sociologie, psychologie, medicína a sociální práce? Jakým způsobem jsou výsledky výzkumných šetření interpretovány a aplikovány v pedagogické a andragogické praxi?


Rodina je jednou z nevyhnutelných podmínek štěstí

FM; EHP 3640057; 2014-2016

Řešitel: Slezská diakonie

Účast IVIV formou subdodávky služeb arteterapie: Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. Projekt je zaměřen na zvyšování kompetencí dětí se zdravotním znevýhodněním a jejich seberealizaci v přirozeném prostředí primární rodiny. Cílem projektu je zkvalitnit a zefektivnit komplexní přístup k rodinám pečujícím o děti s hendikepem a rozšířit podpůrné aktivity pro tyto rodiny. Včasná a efektivní podpora dítěte a jeho rodiny přispívá k vytvoření vyrovnaného rodinného zázemí a k posílení sebedůvěry všech rodinných příslušníků. Stabilní rodinné zázemí je nezbytné pro srovnání příležitostí při zapojení se do běžného života, a je také předpokladem k volbě rodičů preferovat péči domácí před ústavní.


Modernizace výukových strategií ve skupině předmětů Special Education vyučovaných v anglickém jazyce

MUNI/FR/0304/2014

Řešitel: doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D.

Předměty jsou součásti českého studijního programu Speciální pedagogika v oboru Speciální pedagogika a Speciální pedagogika pro učitele. Předměty jsou nabízeny studentům výše uvedených studijních oborů a studentům v rámci programu Erasmus. Projekt zahrnuje hostování zahraničních akademických odborníků a transfer nejnovějších mezinárodních poznatků v oboru, které budou zaneseny do jednotlivých předmětů formou on-line podpory a doplnění obsahů studia.


Inovace skupiny předmětů Speciálně pedagogická diagnostika surdopedická a specializace Surdopedie

Projekt MUNI/FR/0153/2014

Řešitel: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.

Cílem projektu je inovovat formu a obsah předmětů SPLBP_SPLS Speciálně pedagogická diagnostika logopedická a surdopedická a SPLBP_SPSU Specializace: Surdopedie. Absolvováním těchto předmětů studenti získají přehled o konkrétních možnostech podpory jedinců se sluchovým postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle věku, typu a stupně jejich postižení. Oba předměty jsou vyučovány v rámci studia speciální pedagogiky a jejich inovace je potřebná s ohledem na neustálý vývoj v oboru.


Modernizace a zvýšení kvality výuky celé sekce oftalmopedických předmětů a jejich navázání na praxi

Projekt MUNI/FR/0141/2014

Řešitel: Mgr. Martin Vrubel

Projekt reaguje na stárnutí populace ČR, zvyšení počtu získaných zrakových postižení v populaci a nedostatečné propojení s praxí. Projekt modernizuje sylaby, zavede praktickou výuku Prostorové orientace nevidomých a spolupráci s organizacemi pro osoby se zrakovým postižením a umožní studentům přímou účast v těchto organizacích. Zajistí vzdělání vyučujících ve speciálních oblastech výuky a prezentačních dovedností. Tím dojde ke zvýšení kvality výuky a zvýšení praktických dovedností studentů.


Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace

MUNI/M/0012/2013; 2013-2015

Hlavní řešitel: prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Členové realizačního týmu: Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D., doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D.

Cílem mezioborového výzkumného projektu je komplexně analyzovat proces inkluze ve škole, a to zejména s ohledem na jeho teoretická východiska, podmínky pro realizaci v rámci české školy a strategie podpory na úrovni školské politiky. Téma inkluze bude řešeno jako interdisciplinární problém, což umožní řešitelům jeho komplexní uchopení bez limitu oborovosti. Zaměříme na vzdělávací politiku a kritické analýze podrobíme relevantní národní a mezinárodní dokumenty a další zdroje. Dále nás bude zajímat perspektiva organizačně řídící – budeme se věnovat strategiím řízení školy jako instituce a organizace, ve které inkluze probíhá. V následující oblasti se zaměříme na výchovu a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole. V rámci zkoumání inkluze ve škole z hlediska medicínského se budeme věnovat zdravotním předpokladům a kompetencím žáků z perspektivy teoretické i klinické medicíny. V rámci sociologické perspektivy budeme zkoumat sociální participaci jedinců se zdravotním postižením jako indikátor úspěšné inkluze.


Tvorba a inovace vzdělávacích programů a profesních praxí

CZ.1.07/2.2.00/28.0040; 2012-2015

Řešitel na MU: doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.

Člen realizačního týmu: doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D.

Projekt řešený v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (VK) - 2.2 Vysokoškolské vzdělávání výrazným způsobem propojuje oblast teorie a praxe, prostřednictvím nových technologií a alternativních forem výuky umožňuje kvalitnější práci akademického pracovníka (pedagoga) se studenty. Profesionalizuje přípravu budoucích odborníků a nabízí studium v nových oborech a programech. Projekt rovněž směřuje k aktivizaci a vzdělávání sociálně znevýhodněných skupin v prostředí vysokých škol.


Towards Inclusive Learning Environments in Vocational Education and Training

LLP-LEO05-06164; 2011-2013

Řešitelé na MU: PhDr. Lucie Procházková, Ph.D., PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D.

The main objective of the international project is to develop and pilot a tool "A Roadmap to Inclusion of students with special educational needs for professionals in VET learning environments" that can be used to demonstrate concrete development needs of VET institutions in relation to the state of inclusion, and helps them in planning, focusing and scheduling their development work. The Roadmap is targeted primarily at VET institution management, administration as well as teaching staff. The project also produces a website and a network with a concrete plan of action on how to further develop inclusion in the VET learning environments in the participating countries, focusing on the use of the Roadmap as a tool in development processes. The project also organises national dissemination seminars. The participating countries are Finland, United Kingdom, Estonia and the Czech Republic.


Rozšiřování participativní výuky globálních témat na 1. stupni ZŠ metodou Storylines

2013-2015

Řešitelé na MU: Ph.D., Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D., PhDr. Kateřina Sayoud Solárová, Ph.D., PhDr. Karel Pančocha, Ph.D.

„Global Storylines – výuka příběhem“ je tříletý projekt, který od roku 2013 realizuje NaZemi ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity. Cílem je podpořit rozšíření participativní výuky globálních témat na 1. stupni ZŠ, ověřit přístup storylines jako účinného nástroje pro takovou výuku a identifikovat, jakou podporu učitelé pro participativní výuku globálních souvislostí potřebují.

www projektu: http://www.nazemi.cz/cs/global-storylines


Inclusive Education Index

SEZ800-11-GR-032; 2011-2013

Řešitel: Liga lidských práv, Mgr. Monika Tannenbergerová Spoluřešitelé na MU: PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D., PhDr. Karel Pančocha, Ph.D.

Projekt Inclusive Education Index řeší nezisková organizace Liga lidských práv ve spolupráci s IVIVem v letech 2011-2013. Cílem projektu je vytvoření nástroje pro hodnocení úspěchu v inkluzivním vzdělávání, který školám umožní sebehodnocení a poskytne podněty pro další zlepšování v této oblasti.


Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání

Výzkumný záměr (MSM0021622443) 2007-2013

Hlavní řešitel: prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Výzkumný tým 1: Sociální determinanty inkluzivního vzdělávání

Členové týmu: PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D., PhDr. Kateřina Sayoud Solárová, Ph.D.

Cílem je analýza determinant inkluzivního vzdělávání, identifikace faktorů, které determinují inkluzivní proces a deskripce role sociálních služeb v procesu inkluzivního vzdělávání a sociální inkluze. V návaznosti na téma sociální inkluze osob s postižením bude realizováno šetření s využitím výzkumného nástroje Indikátory společenské participace (Community Participation Indicators), který měří inkluzi osob s různým druhem a stupněm postižení v rámci intaktní společnosti.

Výzkumný tým 4: Intervence u žáků se zdravotním postižením a zdravotním oslabením v základních školách

Člen týmu: PhDr. Lucie Procházková, Ph.D.

Cílem je analýza současných intervenčních opatření ve školské sféře u žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním.


Vzdělávání budoucích středoškolských učitelů přírodních věd a informatiky

CZ.1.07/2.2.00/15.0201 2010-2013

Řešitelé na MU: prof. RNDr. Zuzana Došlá, DSc. Členka řešitelského týmu: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (obor Speciální pedagogika)

Hlavním cílem projektu je lépe připravit studenty učitelství na jejich budoucí povolání a požadavky praxe. Jsou inovovány a připraveny nové odborné kurzy zaměřené na mezioborové vztahy, praktické znalosti a aktuální témata, které studenty lépe připraví pro výuku v rámci školních vzdělávacích programů. Inovují se některé a vytvářejí se nové kurzy společného pedagogicko-psychologického základu tak, aby lépe posilovaly schopnost studentů učit a více rozvíjely jejich praktické dovednosti. Projekt bude převážně realizován akademickými pracovníky Masarykovy univerzity a ve spolupráci s pedagogy z brněnských gymnázií, kteří zajistí potřebný kontakt se současnou školskou praxí.


Rozvoj a zkvalitnění výuky předmětu Základy speciální pedagogiky - oftalmopedie

FRVŠ

Řešitel: Mgr. Martin Vrubel

Tento projekt je reakcí na aktuální změny v demografickém složení naší populace. U dětí nastává významný nárůst kombinovaných vad na úkor čistě zrakových postižení. U dospělých a seniorů pak počet zrakových postižení prudce narůstá. Předmět Základy speciální pedagogiky - oftalmopedie poskytuje v rámci bakalářského studia základní přehled o problematice zrakového postižení a stává se předpokladem pro výběr specializací v magisterském studiu Speciální pedagogiky. Tento projekt povede k modernizaci stávajícího předmětu začleněním látky věnující se kombinovaným a sekundárním postižením při vzdělávání žáků a doplněním andragogice problematiky. Dojde k obohacení výuky novými didaktickými pomůckami, obohacení knižního fondu aktuálními zahraničními publikacemi a tvorbě elektronických studijních materiálů.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info